Mit kell tudni téli gumi választás előtt? – Műszaki paraméterek

Mielőtt megvásárolnánk a téli szezonra új abroncsainkat, nagyon fontos, hogy néhány műszaki paraméterrel és adattal tisztában legyünk. Ellenkező esetben nem jó abroncs kerül fel a kocsinkra, ami nemcsak a fogyasztásra lesz hatással, de a biztonságos közlekedésre is.

Amikor eljön a téli abroncs vásárlásának ideje, az első lépés mindig az, hogy megnézzük az autó kiskönyvében, hogy milyen gumi is kerülhet majd fel az autónkra. Az autógyártók ugyanis pontos leírást adnak erről, melyet minden körülmény között célszerű betartani. De nemcsak a méretszámokat figyelhetjük meg az abroncs oldalfalán, illetve a gumis webshopokban a mintázatok neve mellett, hanem a sebességi és terhelési indexet is, ami szintén lényeges adat, ha megfelelő abroncsot szeretnénk az autónkra – írja az Autógumi Akció.

Lássuk, mit is kell tudunk ezekről a paraméterekről, és miért is veszélyes, ha eltérünk a gyártó által meghatározott műszaki paraméterektől?

Legfontosabb műszaki paraméter téli gumivásárlás előtt: a méret

Az első lépés, amit abroncsválasztásnál meg kell tenni, hogy megnézzük, milyen méretre is van szükségünk, és ezen adat alapján indítjuk meg a keresést. Sokan azonban nem is tudják, hogy a méretek és számok mit is jelentenek. Vegyük példának a 205/55 R16 méretet. Az első szám a futófelület méretét adja meg milliméterben, tehát ebben az esetben 205 mm széles futófelületről beszélhetünk. A második számot gyakran a magassággal azonosítják, pedig ez a szám, jelen esetben az 55 a profilarányt adja meg, tehát a futófelület az abroncs magassághoz viszonyított értékét.

Az R a radiál abroncs rövidítését jelenti, tehát a gumi típusát adja meg. Az utolsó szám, a 16, a keréktárcsa-átmérőt mutatja, mely colban van megadva, és azt adja meg, hogy mekkora felnire illeszkedik fel az abroncs. Jelen esetben a 16 azt jelenti, hogy ez a téli gumi egy 16 colos felnire illeszkedik fel. 1 col 2,54 centiméter, tehát a 16 col 40,64 centiméternek felel meg.

Nemcsak a méret, de a terhelési és sebesség index is fontos adat

A méretszámok után jellemzően még egy számot és egy betűt találunk, melyek a terhelési és sebesség indexet jelentik. Vegyük példának a már említett méretet, és hozzá egy általános terhelési és sebességi indexet: 205/55 R16 94 T.

A 94 adja meg a terhelési indexet (loading index, LI), mely egy olyan számjelzés, amely a gumi maximális terhelhetőségét adja meg. Az LI táblázatból tudjuk kiolvasni, hogy ez a szám mekkora terhelést jelent, jelen esetben a 94 szám azt jelenti, hogy a gumi 670 kilogrammnyi terhelést bír el maximum. Ez egy darab gumira vonatkozik.

A T a sebesség indexre vonatkozik (seed index, SI), amely pedig a maximális megengedett sebességet mutatja meg. A sebességi index táblázatból kiolvasható, hogy melyik betűhöz milyen sebességi érték tartozik. Az autónk kiskönyvében erre is vonatkozik utasítás a gyártó részéről, melyet mindenképp célszerű betartani, ellenkező esetben a közlekedés rendkívül baleset veszélyes lehet. Sokan vannak, akik alacsonyabb terhelési és sebesség indexű abroncsot választanak, mert az olcsóbb, de ezzel egyáltalán nem járunk jól.