A telefonos csalások még mindig népszerűek, a csalók módszerei pedig egyre fejlettebb. Vannak olyan átverések, melyekről azonnal sejtsük, hogy valami nem stimmel, ám akadnak olyanok is, amelyeknek még a legóvatosabbak is képesek bedőlni.
A netes csalások mellett a telefonos átverések is nagyon gyakoriak. Ezek a csalások jellemzően két okból történnek: vagy pénzt akarnak kicsalni tőlünk, vagy a személyes adatainkra pályáznak. Bár sokan gondolják úgy, hogy a telefonos csalások csak az idősebb korosztályt érintik, a helyzet az, hogy a csalók nem válogatnak, cégeket, vállalkozókat és fiatalabbakat is megpróbálnak átverni, és gyakran sikeressel is járnak.
Lássuk, melyek a legnépszerűbb telefonos csalások 2024-ben, és mit tehetünk, hogy ne essünk ezeknek áldozatul.
Feltöltőkártyához köthető csalások
A feltöltőkártyás ügyfeleket gyakran éri támadás a telefonos csalók tekintetében. Egyrészt gyakori, hogy a csalók a saját kártyájukat akarják feltöltetni velük ügyes trükkökkel, de az sem ritka, hogy adategyeztetés címszó alatt próbálják a személyes adataikat megszerezni. Ha valaki úgy hív fel, hogy a feltöltő kártyához tartozó kódunkat kéri, azonnal fogjunk gyanút, de akkor is érdemes óvatosnak lenni, ha adategyeztetés miatt keresnek.
Az adategyeztetés kötelező a szolgáltatóknak egy 2017-es törvény értemében, a csalók pedig ezt használják ki. A telefonszolgáltatónk nevében keresnek minket, és az adatainkat kérik ehhez. Jó, ha tudjuk, hogy amikor esedékes az adategyeztetés, a szolgáltató SMS-t küld, hogy értesítsen minket, az egyeztetést pedig akár SMS segítségével is megcsinálhatjuk, de online is van erre lehetőség. Ha nem kaptunk erről értesítő SMS-t, akkor valószínűleg átverésről van szó.
Adathalászat telefonon
Az is gyakori manapság, hogy a különböző szolgáltatók és bankok nevében keresnek minket, de akár e-mailt is kaphatunk tőlük. Ilyenkor a csaló egy közüzemi vagy telefonos szolgáltató nevében telefonál, esetleg pénzintézet nevében, és adategyeztetésre vagy másra hivatkozik, és a személyes adatainkat kéri. Sokszor csak utólag jut eszünkbe, hogy ki hívott minket valójában? Amennyiben az adott szolgáltatóval nem is állunk kapcsolatban, azonnal tegyük le a telefont. Ha ügyfelei vagyunk az adott szolgáltatónak, akkor is érdemes óvatosnak lenni, először megtudni, hogy milyen ügyben keresnek minket. Ha pedig az gyanús, vagy csak az adategyeztetést követően mondaná el az „ügyintéző”, akkor is jobban járunk, ha befejezzük a hívást, és közvetlenül a szolgáltatónál érdeklődünk.
Nyereménnyel kecsegtető csalók
Szintén népszerű csalás még 2024-ben is, hogy a hívó gratulál nekünk, mert megnyertünk egy nyereményjátékot, de SMS-ben is kaphatunk ilyen értesítést. SMS esetén egy linket is kapunk, amely sokszor vírust tartalmaz, ami megfertőzi a telefonunkat. A nyereménnyel kecsegtető telefonhívásoknál általában egy nagy és ismert cég nevében hívnak minket, és bár nyertünk, de jellemzően valamihez kötni a nyeremény átvételét: kód megadásához, fizetéshez, személyes adategyeztetéshez.
Mivel Magyarországon csak olyan nyereményjátékban vehetünk részt, amelyről tudomásunk is van, így ha nem is sejtettük, hogy indultunk az ominózus nyereményjátékon, mert még a játékról sem volt tudomásunk, akkor sejthető, hogy csalás áll a háttérben, tehát ne adjuk meg, amit kérnek, se adatot, se pénzt, se kódot.
Hamis barát hív, hogy pénzt csaljon ki
Ezt a fajta csalást biztosan mindenki ismeri, hiszen pár éve nagyon népszerű volt, és leginkább az idősebb korosztályt próbálták lépre csalni vele. Ilyenkor az ismeretlen hívó egy családtag barátjának adja ki magát, és vészhelyzetre hivatkozva sürgősen pénzre lenne szüksége, na nem neki, hanem az ominózus rokonnak. A hívó kérhet utalást, de gyakori, hogy személyesen el is menne a pénzért.
Alapvető szabály, hogy ismeretlennek nem adunk pénzt, bármire is hivatkozik. Ilyenkor érdemes megpróbálni az ominózus családtagot elérni, hogy tényleg bajban van-e, és ha nem, de a csalók jönnének a pénzért, azonnal értesítsük a rendőrséget.
Hamis adóságtól a hamis rendőrségi hívásig
Az idei évben a csalás egy újabb formája jelent meg, amikor a rendőrség nevében hívnak minket, és adatlopásra hivatkozva arra kérnek minket, hogy az összest pénzt vegyük ki a bankszámlánkról, és felkeresve egy bankautomatát, utaljuk át a megadott számlaszámra az egészet, mert az biztonságos. A Nemzeti Védelmi Szolgálat zöld számát használják ilyenkor, de Viberen még egy QR kódot is küldenek. Emellett folyamatosan nyomás alatt tartják a gyanútlan áldozatot, és még azzal is fenyegetőznek, hogy az illető a nyomozás akadályozása miatt eljárás alá kerülhet, ha nem teszi, amit mondanak. Ilyen hívás esetén azonnal értesítsük a rendőrséget, egyrészt, hogy meggyőződhessünk a hívás valódiságáról, másrészt, hogy a hívó ellen eljárás indulhasson. A vállalkozókat is gyakran érinti olyan hívás, amely egy hamis adósságról szól, amit nem fizettek ki, és ezt sürgősen meg kell tenniük, ellenkező esetben feljelentést tesznek ellenük, esetleg NAV eljárással fenyegetik őket. Ilyenkor nem árt meggyőződni, hogy valóban volt-e bármilyen kapcsolatunk az említett céggel, és ha nem, akkor nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk, mert az adóság nem is létezik. Az ismeretlen számok esetén mindig jó, ha gyanakszunk, és mielőtt bármilyen adatot vagy összeget kiadnánk, tegyük fel magunknak a kérdést, vajon ki hívott fel, biztos, hogy nem csaló?
Hihetetlen, hogy ezekkel az aljas emberekkel nem képes elbánni a rendőrség és a bíróság. A legbosszantóbb, hogy a legvédtelenebbeket támadják, főként időseket.
Ez engem is felháborít. Nemrégiben hívtak azzal a mesével, hogy egy kecskeméti ATM-ből háromszor 20 ezret kíséreltek meg felvenni a kártyámról. Természetesen kamu volt, de sokan bedőlhetnek nekik. Érdemes óvatosnak lenni!